Wystawa poświęcona 100 Rocznicy Powstań Śląskich „EX SILESIA LUX”
Idea wystawy pokazuje Powstania Śląskie jako wyjątkowy zryw ludności śląskiej oddziałujący na całą Europę; to jeden z decydujących momentów w jej XX wiecznej historii.
Architektoniczny wyraz tej idei to promieniejąca złotym światłem (Ex Silesia Lux) struktura nawiązująca do struktury węgla – „czarnego złota”, w której widzimy przebłyski i powidoki powstańczej epopei.
Nieregularna geometria otacza widza i sprawia,że okruchy przeszłości pojawiające się w formie projekcji i grafik tworzą na moment odrębny, przeniesiony w czasie i przestrzeni świat.
Dwa kontenery, w których mieści się wystawa są pomalowane na złoty kolor zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz. Na tym tle wyraźnie odcinają się czerwone „sercoorły” - zaprojektowane przez Martę Gawin grafiki nawiązujące do twórczości Stanisława Szukalskiego.
Wnętrza kontenerów ukształtowano w oparciu o strukturę nieregularnych trójkątów, nawiązującą do geometrii bryły węgla.
Jeden z kontenerów mieści w sobie multimedialną wystawę,drugi – kino.
W kontenerze kinowym układ brytów ścian i sufitu jest bardziej regularny, przypomina sklepienia kryształowe. Kontener wystawienniczy jest dynamiczny, połamana powierzchnia tworzy wir, w którym rozrzucone są multimedialne ekrany.
Wystawa, po premierze w Katowicach, ma podróżować po Śląsku i Polsce, kiedy tylko będzie to możliwe z uwagi na obostrzenia epidemiczne.
Wystawa jest próbą nowego spojrzenia na zagadnienie edukacji historycznej.
Tradycyjne formy przekazu często stwarzają dystans pomiędzy historią a współczesnym widzem.
Zdjęcia pokryte sepią, gabloty, obrazy, plakaty i plansze nie pozostawiają obojętnym. Postanowiliśmy wykreować wewnątrz mobilnych kontenerów odrębny, abstrakcyjny świat kojarzący się bardziej ze sztuką współczesną, tak, aby wyrwać uczestników z rutyny, zmienić ich percepcję, skłonić do interakcji.
Historyczne obrazy przetworzone, poddane animacji, użyte w kolażach, zderzone z mocną grafiką napisów i zdekonstruowaną geometrią zainspirowaną kopalnianym chodnikiem, ale w niespodziewanym złotym kolorze działają zarówno na poziomie świadomym, jak i intuicyjnym.
Zainteresowanie i reakcje na wystawę pokazały,że eksperymentalna, ekspresyjna i dynamiczna forma nie stwarza dystansu, a wręcz przeciwnie – przyciąga zarówno młodszych jak i starszych członków społeczności, zaskakuje, zaciekawia i skłania do udziału i do dyskusji.