Opracowanie koncepcji architektonicznej i wykonanie projektu budowy nowego odcinka kolei na trasie Wesołe Miasteczko - Planetarium na terenie Wojewódzkiego Parku Kultury i Wypoczynku im. gen. Jerzego Ziętka w Chorzowie

Stacja kolei z wagonikiem na pierwszym planie, w tle pasażerowie przygotowujący się do wejścia do wagonika, na którym widnieje logo Parku Śląskiego.
Projektowana inwestycja polegała na odtworzeniu na terenie Wojewódzkiego Parku Śląskiego w Chorzowie jednej z linii kolei linowej „Elka” prowadzącej na trasie Stadion – Wesołe Miasteczko. W tym celu zaprojektowano trasę kolei oraz dwie stacje – stację napędową, znajdującą się w pobliżu Stadionu Śląskiego oraz stację przewojową, zlokalizowaną w sąsiedztwie Wesołego Miasteczka. Stacja Stadion służy jako peron pasażerski oraz garaż dla gondoli i krzeseł. Podstawowym elementem, który zdecydował o gabarytach części przeznaczonej dla pasażerów, stał się kształt peronu przeznaczonego do wsiadania i wysiadania z krzeseł i gondoli. Odzwierciedla on łuk, jaki zataczają wjeżdżające na stację wagoniki. Forma ta znalazła swą kontynuację w rzucie i przekroju zadaszenia części peronowej. Zaprojektowano je w kształcie wygiętej łukowo blachy. Ma ona kolor zielony, który nawiązuje do logo Parku Śląskiego. Dach podtrzymywany jest przy pomocy stalowych lin przez umiejscowione symetrycznie wysokie maszty, będące wertykalną dominantą bocznych elewacji. Budynek stacji Wesołe Miasteczko, podobnie jak w przypadku stacji Stadion, został zaprojektowany w oparciu o maksymalne dostosowanie formy do funkcji. Założono, że obie stacje nie będą kopiowały rozwiązań architektonicznych, ale znajdą się w nich czytelne nawiązania spajające projekt. Z tych powodów w budynku stacji Wesołe Miasteczko zastosowano łukowy dach z zielonej blachy, zamykający żelbetową płytę peronu. Podobną formę przyjął także budynek mieszczący w sobie pomieszczenia obsługi i toalety. Najważniejszym elementem kompozycji elewacji obiektu stały się dwa maszty o kształcie litery V, znajdujące się po dwóch bokach peronu. Przymocowane do nich liny niosą poziomą belkę, na której rozpięty jest dach stacji.

 

Galeria zdjęć
Po kliknięciu na obrazku zostanie otwarte okno modalne z dużą wersją obrazka. Możliwe będzie przeglądanie galerii kolejnych obrazków.
Korzystanie z galerii za pomocą skrótów klawiszowych:
  • Escape: zamyka galerie.
  • Spacja: uruchamia/zatrzymuje automatyczny slaidshow (play/pause).
  • Lewa strzałka: poprzedni slaid.
  • Prawa strzałka: następny slaid.
After clicking on the image a modal window will open with a large version of the image. It will be possible to browse the gallery of subsequent images.
Using the gallery using keyboard shortcuts:
  • Escape: closes the galleries.
  • Space: starts / stops automatic slaidshow (play / pause).
  • Left arrow: previous slaid.
  • Right arrow: next slaid.
Stacja kolei z wagonikiem na pierwszym planie, w tle pasażerowie przygotowujący się do wejścia do wagonika, na którym widnieje logo Parku Śląskiego. Stacja kolei z wagonikiem oraz schodami pozwalającymi pracownikom na dostęp do infrastruktury technicznej. W tle widać wagoniki, a pod nimi parking i stojące na nim samochody. Widok na budynek stacji kolei z zadaszeniem nad miejscem wsiadania do wagoników. Po prawej ludzie wchodzący po schodach zewnętrznych prowadzących do stacji. Stacja kolei z zielonym dachem podtrzymywanym przez konstrukcję boczną w kształcie litery V. Przed budynkiem kolorowe ławeczki wykonane ze starych krzesełek kolei.Stacja kolei z zielonym dachem podtrzymywanym przez konstrukcję boczną w kształcie litery V. Przed budynkiem kolorowe ławeczki wykonane ze starych krzesełek kolei.