Budowa Centrów Przesiadkowych w ramach systemu zrównowazonej mobilności miejskiej
Inwestycja obejmowała budowę trzech centrów przesiadkowych: w sąsiedztwie dworca komunikacji miejskiej przy ul. Budowlanych oraz w sąsiedztwie dwóch dworców kolejowych – głównego przy ul. Kościuszki i stacji Paruszowiec.
Wszystkie trzy centra zostały zaprojektowane i wykonane tak, by zapewnić podróżnym sprawne i praktyczne korzystanie z oferowanych możliwości. Dodatkową wartością ich powstania jest z pewnością poprawa estetyki przestrzeni do tej pory zdegradowanych. Powstała estetyczna zieleń z elementami małej architektury, takimi jak siedziska, ławki, drewniane podesty, rabaty kwiatowe, ale i miejsca parkingowe typu kiss&ride czy park&ride – wszystko to sprawia, że pojawiła nam się w mieście nowa, atrakcyjna przestrzeń, dedykowana wprawdzie głównie rowerzystom, ale pełniąca również funkcję wypoczynkową dla spacerowiczów, czy podróżnych oczekujących na pociąg czy autobus. Założenie to jest elementem realizowanej przez miasto polityki zrównoważonej mobilności miejskiej.
W ramach zagospodarowania przestrzeni centrum przesiadkowego przy ul. Mikołowskiej powstało przejście pod istniejącą czynną linią kolejową dzięki któremu zarówno piesi, jak i rowerzyści, szybko, sprawnie i bezpiecznie przemieszczą się pomiędzy ul. Mikołowską a Żużlową. Szeroki na 4 metry i wysoki na 2,5 metra tunel liczy w sumie ponad 34 metry długości. Osoby korzystające z przejazdów kolejowych skracały sobie drogę wspinając się po nasypie i przekraczając torowisko właściwie z narażeniem życia, teraz ten problem został rozwiązany dzięki tunelowi.
Centrum przesiadkowe obok dworca głównego będzie miejscem obsługi rowerzystów, wyposażonym w stojaki na rowery, szafki rowerowe, wiaty rowerowe, ławki, kosze. Cały teren został utwardzony kostką z wydzieleniem rabat kwiatowych i trawników. Wybudowane zostały również siedziska w postaci podestów z drewna egzotycznego. Osoby dojeżdżające do pracy np. pociągiem do Katowic, będą mogły dojechać do dworca na rowerze, zostawić go w wiacie z odpowiednimi zabezpieczeniami i po powrocie ponownie przesiąść się na rower.
W skład projektu weszło również ponad 10 km dróg rowerowych w śródmieściu, droga rowerowa na odcinku Rudzka-Wierzbowa (1,3 km), droga rowerowa wzdłuż ul. Raciborskiej (4,4 km), droga rowerowa wzdłuż ul. Żorskiej (2,5 km).